Endodoncja

Leczenie kanałowe polega na precyzyjnym usunięciu z zęba martwych tkanek.

Podczas zabiegu używane są specjalistyczne preparaty służące do dokładnej dezynfekcji kanałów. Po dokładnym opracowaniu zęba wypełnia się jego wnętrze materiałami uszczelniającymi.

Można powiedzieć, że jest to „zegarkowa robota”, ponieważ długość i szerokość kanałów liczy się w minimetrach. Dlatego też do leczenia kanałowego używa się precyzyjnych narzędzi najwyższej klasy.

Stan zapalny nerwów oraz naczyń krwionośnych zęba powstaje:

• gdy bakterie z głębokiego ubytku próchniczego przedostają się do miazgi zęba, powodując jego infekcję. W tym przypadku zapalenie miazgi jest powikłaniem choroby jaką jest próchnica. Dlatego też nie można bagatelizować próchnicy.

LUB

• gdy ząb uległ urazowi, najczęściej w wyniku uderzenia.

Objawem stanu zapalnego miazgi może być:

• ból zęba podczas nagryzania lub podczas opukiwania zęba,
  • samoistny ból zęba, bez przyczyny.

Podczas stanu zapalnego miazga (czyli naczynia krwionośne oraz nerwy w kanałach korzeni zęba) zaczynają obumierać.

Miazga to część żywa zęba, więc ząb z obumierającą miazgą lub po leczeniu kanałowym nazywamy zębem martwym.

Toksyny oraz bakterie uczestniczące w tym procesie mogą przedostać się poza kanały korzenia. W takim przypadku zapalenie obejmuje kość okalającą wierzchołek korzenia. Patogeny z zainfekowanych naczyń krwionośnych krążą po całym organizmie i mogą być groźne, szczególnie dla osób obciążonych chorobami ogólnoustrojowymi.

Dlatego niewolno bagatelizować zdrowia jamy ustnej.